De gebruiker centraal stellen.

Het is een open deur en niemand kan het er mee oneens zijn. Maar in de praktijk blijkt dit toch best lastig te zijn. Omdat sommige problemen ingewikkeld zijn. Of omdat er veel verschillende mensen met uiteenlopende ideeën en belangen betrokken zijn. Of je niet precies weet welke kant je op moet. Design thinking is een methode die je hierbij kan helpen. Wil je hier meer over weten? Neem gerust op met Blij je te Zien

Ook al doen we al iets met design thinking is het altijd goed om je  kennis verdiepen.  Daarom deed ik aflopen week mee met de design sprint voor gebruikers Centraal. Gebruiker Centraal is een community voor professionals die werken aan de online dienstverlening van de overheid.

Als   samengesteld team “de Cheetah’s” gingen we  (Stephan Makatita,, Floo Binnendijk, Ronald Bouquet, Femke Kok, en Manon Carboni)  van start . Met ons nog vele andere beleid, communicatie, projectmanagement, software-ontwikkeling, ICT en dienstverlening adviseurs  door heet Nederland.  Elk team werkte aan producten en diensten voor een specifieke gebruikersgroep . 4 dagen werkten we samen in aan een innovatieve oplossing voor hybride werken in de toekomst bij het Rijk. Het plan was om samen te komen in Den Haag, maar helaas was dit niet mogelijk. Dus het was  voor het eerst dat ik onderdeel maak van een designsprint die volledig plaats vond online én met alle deelnemers van het team op een andere werkplek en hoe gaaf was dit! De meetbox, decision helper en vergaderen via hologram kwamen uit het storyboard en daar ontwikkelden we een prototype  en persona voor. Met als  laatste dag, de gebruikerstesten. En daarin bleek maar weer eens: “Live is stranger than fiction” en een mooie “Fast forward’  in the future it is! Word vervolgd…

Meer weten over de design sprint & de voorbereiding?

De design sprint is in 2010 ontstaan bij Google Ventures als een aanpak met onderdelen uit onder andere design thinking, lean en de manier waarop Google in de jaren daarvoor productontwikkeling vormgaf. Het proces van een design sprint is gericht op het ondersteunen van teams bij het helder en scherp formuleren van doelen, het verkennen van oplossingsrichtingen en de keuzes die daarbij gemaakt moeten worden. Het eindigt met een gebruikerstest waarbij een prototype van de dienst aan gebruikers wordt voorgelegd. Er zijn in de loop der jaren veel manieren gevonden om het te omschrijven. Dit is de definitie van Google zelf.