Buiten regent het maar binnen bij BlueView in Apeldoorn schijnt de zon. Vandaag had ik de eer om sociaal ondernemer Gerrit-Jan Geertshuis te ontmoeten en wat een positieve vibe was dat. Deze sociaal bevlogen ondernemer is #blij en trots op zijn medewerkers en de persoonlijke groei die zij meemaken. En daar wordt ik ook weer blij van. Dank Gerrit voor je tijd, energie en het delen van je mooie verhaal. Nu te lezen op  WSP FactorWerk I Stedendriehoek en Noordwest Veluwe #inclusievearbeidsmarkt#sociaalondernemen Werkbedrijf Lucrato #blijjetezien#creatievecommunicatie

‘Mensen zien opbloeien, daar doen we het voor’

BlueView is een sociale onderneming, waar mensen werken die vallen onder de participatiewet. BlueView heeft in de afgelopen 5 jaar een enorme groei meegemaakt en ondanks deze groei weet BlueView een werkomgeving te creëren waar de werknemers, die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, zeer gemotiveerd en vol passie hun werk doen.

Nog voordat deze wet die op 1 januari 2015 van start ging, werd in 2011 de eerste vestiging geopend in Nijmegen. Er zijn nu vijf vestigingen, waaronder één in Apeldoorn en Zutphen. De drijvende kracht achter BlueView  is Gerrit-Jan Geertshuis. Na 30 jaar in loondienst te zijn geweest, gooide hij het roer om en startte hij als sociaal ondernemer.

“Ik heb altijd de wens gehad om voor mijzelf te beginnen. Ik kom uit een ondernemers gezin. Mijn vader was rijwielhandelaar en zowel mijn vrouw en ik komen allebei uit Twente. Na eerst in Eemnes (bij Hilversum) gewoond te hebben verhuisden we naar Apeldoorn. In mij hele loopbaan was logistiek en facilitair management de rode draad. Op een gegeven moment had ik alles gedaan in het bedrijf waar ik met hart en ziel werkte. Dus toen ik 50 was wilde ik wel eens wat anders. Ik had al een motor, speelde al in een bandje” zegt hij lachend “dus het was het ondernemersbloed dat nog kriebelde. Ik verdiepte me in het sociaal ondernemerschap én had er al positieve ervaringen mee. Ik had In loondienst al met veel plezier mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, toen via de Felua-groep mogen begeleiden.”

Gerrit-Jan kiest daarom bewust voor een bedrijf dat naast sociaal ondernemen en een gezonde financiële groei, de mensen centraal zet. In overleg met zijn compagnon stapte hij naar Lucrato (toen nog de Felua-groep) die op zoek is naar een ondernemer binnen hun werkbedrijf. BlueView is de eerste sociale onderneming die zich in het pand in Apeldoorn vestigt. Het bedrijf is in 2015 gestart en in 5 jaar gegroeid van één hal naar twee hallen en is recent in een nieuwe ruimte een naaiatelier geopend, waar onder andere warmtekussens voor op het terras, (regen)kleding, koerierstassen en mondkapjes worden gemaakt.

Blij en trots

De sociaal bevlogen Gerrit Jan Geertshuis is zeer trots op zijn werknemers en die zijn op hun beurt weer heel blij en trots op de persoonlijke groei die zij meemaken door steeds meer uitdagende werkzaamheden die zij verrichten.

“Mensen aanmoedigen om zich te ontplooien is mijn grootste passie. Iedere dag mensen zien groeien, mooie producten maken én tevreden klanten. Laats stroomden er 11 werknemers (mensen uit de participatiewet en statushouders) door naar een contract van BlueView. Daar doe je het voor.” zegt Gerrit-Jan bescheiden “Ik vind het gewoon mooi om met mensen te werken, contact maken, moeilijke situaties omzetten naar iets moois, samen proberen om er sterker uit te komen, je moet het met elkaar doen. Ik ben nergens zonder mijn mensen. Zo geef ik ook graag leiding, betrokken en met een stukje passie, dan kan je hele mooie dingen doen”

Sociaal ondernemerschap is een manier van ondernemen die volop in beweging en ontwikkeling is. Een sociale onderneming lijkt op een ‘gewone’ onderneming, want het bedrijf levert een product of dienst en heeft een verdienmodel. Maar geld verdienen is hierbij niet het hoofddoel, het is een middel om de werkelijke missie te bereiken: het creëren van maatschappelijke impact.

“Sommige medewerkers kunnen moeilijk in het bedrijfsleven aan de slag. Die vinden bij ons vooral zinvol werk die structuur geeft aan hun dag, en hen in contact brengt met andere mensen. Maar we hebben ook werknemers met een die door problemen hun baan zijn kwijtgeraakt. Die doen bij ons werkritme op. Voor hen is dit een opstapje naar betaald werk. Wij gaan liever voor extra hulpmiddelen die medewerkers kunnen ondersteunen dan voor veel winst. Zo creëren wij werkgelegenheid voor meer mensen met maken wij producten met kwaliteit”

  

De mens centraal

“We denken na over wat de mensen kunnen maken. We begonnen met het uitsorteren van washandjes en toen kwamen we met AXA in contact. De mensen kregen er energie van, en konden dit montagewerk ook goed uitvoeren. Het was een mooie uitdaging. Later kwamen daar o.a. e-bike sloten, raamuitzetters en scharnieren bij. Van 40 gingen we naar 125 mensen. Ik heb een eigen bedrijfsleiding, een compagnon Camiel Hunink die mij waar nodig ondersteunt en vaste begeleiding voor de medewerkers vanuit Lucrato. Ik ben erg voor zelf ontplooiing, en dan zie je mensen ook groeien We hebben ook een hele mooie samenwerking met de gemeente Zutphen. (Voorheen Delta) Sinds drie jaar hebben we daar ook een vestiging. In 2018 heeft is er een eerste groep begonnen in een hele mooie voormalige meubelshowroom. Met 40 mensen zijn we daar gestart, het zijn er nu 110. Maar voor mij is niet het aantal belangrijk, maar de kwaliteiten van de mensen én hoe het met de mensen gaat. Ik geloof erg in de kracht van de mensen. Ieder mens heeft zijn kwaliteiten. Ik hoef niet zelf op de voorgrond. Dat is mijn managementstijl. Ik denk heel erg in talent en als mensen hun talenten kunnen ontplooien, heb ik een mooi bedrijf én tevreden klanten”