
Folder òf flyer maken? Wanneer doe je wat?
Veel mensen verwarren folders en flyers. Het zijn twee gelijkwaardige documenten, maar ze worden voor verschillende doeleinden gebruikt.
Wat is een flyer?
Een flyer is een vel papier dat wordt gebruikt om een product of dienst te promoten. Dit is een marketing product dat wordt uitgedeeld of per post naar de consument verzonden wordt.
Flyers kunnen enkel- of dubbelzijdige vellen zijn. Als je de flyer ophangt, dan is een enkelzijdige flyer de beste optie. Als je ze uitdeelt of opstuurt dan is het beter te kiezen voor dubbelzijdige flyers. Dit houdt in dat het flyer ontwerp bij enkelzijdig ontwerp, een stukje voordeliger wordt.
Wat is een folder?
Een folder is ook een vel papier, maar het verschil is dat een folder in twee of drie delen wordt gevouwen. Dit type document heeft de neiging om meer tekst te hebben, en de ontwerpeisen zijn iets uitgebreider dan bij flyers.
De overgrote meerderheid van de folders zijn dubbelzijdig. Dit zorgt ervoor dat je de meeste tekst op de brochure krijgt en het gebruiksvriendelijk is en makkelijk te scannen/ lezen.
Ontwerpverschillen
Flyers worden gebruikt om direct indruk te maken op klanten. Een krachtig ontwerp waardoor de boodschap goed opvalt is belangrijk wanneer je een flyer gebruikt. Het doel is de aandacht te trekken en hierdoor meer klanten te werven.
In folders staat voornamelijk informatie. Dit betekent dat folders de tekst benadrukken, maar je moet ook aandacht besteden aan het ontwerp. Het ontwerp moet creatief zijn, maar je hoeft niet te overdrijven.
De boodschap is ook verschillend. Een flyer moet een korte boodschap hebben die gemakkelijk te lezen is.
Een folder heeft een langere boodschap die de lezer echt vertelt over jouw organisatie of dienst.

Afdeling W en I – Gemeente Arnhem
Case:
Expert review en redesign flyer Nazorg
Na redesign nu de folder ;”Gefeliciteerd met uw nieuwe baan.”
Laten we de wereld mooier maken
Onze cases zullen soms een glimlach op je gezicht toveren, je de ene keer verbazen en een andere keer inspireren. Veel verhalen zijn herkenbaar, want één ding staat vast: je bent zelf klant en je weet dus uit eigen ervaring dat dat niet altijd meevalt. Wij zijn blij je te zien!